• Aili Pesonen

Ensi-ilta Espoon Teatterissa 9.4.2024

Käsikirjoitus Antti Hietala

Ohjaus Erik Söderblom

Olin katsomassa Oikeusvaltio Espoo -näytelmän ennakkonäytöksen ensi-iltaa edeltäneenä iltana. Revontulihallin katsomo oli täynnä ja yleisö seurasi herpaantumatta puolitoista tuntia intensiivistä esitystä. Näytelmän käsikirjoitus perustuu Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden pöytäkirjoihin eli tositarinoihin rikoksista.

Lavalla oli joukko, joista osa oli ammattilaisia ja osa teatterin harrastajia, jotka oli valittu suuresta joukosta halukkaita.

Lavastus oli hyvin pelkistetty, taustalla kulki videokuvaa ja lavalla oli viitteellinen ilmoittautumiskoppi, jonne asiakkaat yksi toisensa perään saapuivat. Katsojille kerrottiin rikosjuttujen etenemisestä näyttelijöiden puhumien pöytäkirjatekstien perusteella. Rikosten tekijöille ja uhreille annettiin mahdollisuus kertoa tilanteista ja tapahtumien etenemisestä omalta kannaltaan. Niin tietysti tapahtuu myös todellisuudessa.

Espoolaisten kannattaisi käydä katsomassa esitys, sillä se kuvaa monella tavoin sitä Espoota, jota juhlapuheissa ei näy. Ahdistus, väkivalta ja ihmisten ajautuminen umpikujaan tuodaan silmien eteen. Pienenä valonpilkahduksena nähdään vihille saapuva pari, tosin siinäkin omat mutkansa.

Asia, jonka uskon ratkeavan esitysten myötä, oli puhetorviin puhuvien esiintyjäryhmien äänen ajoittainen puuroutuminen. Varmasti samanaikaisuus lisääntyy toistojen myötä.

Kiitos, että Espoon teatteri tarttuu vaikeisiinkin aiheisiin. Esitys herätti ajatuksia ja se on taiteen tehtävä.

5 katselukertaa0 kommenttia