• Aili Pesonen

"Aatami oli ihan hyvä"

Päivitetty: 4. tammik. 2020

Jos teatterin ystävä haluaa pohtia ihmisyyttä ja ihmisen toimintaa maailmassa, Espoon kaupunginteatterin ohjelmisto keväällä 2020, antaa siihen monta mahdollisuutta.

Otsikon lause jäi mieleeni kevään ohjelmistoesittelystä: Martti Suosalo ja Sanna-Kaisa Palo ovat päärooleissa Anat Govin näytelmässä #VoiLuoja! Ohjaaja Taru Mäkelän mukaan näytelmässä ollaan länsimaisen humanismin ytimessä. Esittelyteksti kysyy: “ Saako tälle edes nauraa?” En tiedä, saako, mutta nähdyn perusteella on todennäköisesti pakko! Esitykset alkavat helmikuussa.

Vielä tammikuussa jatkaa Leea ja Klaus Klemolan kirjoittama #ArktisetLeikit. Itse jäin esityksen jälkeen pohtimaan elämää ja kuolemaa, meidän ihmisten vastuuta toisistamme ja maailmasta. Ajoittain roisikin esitys nauratti ja itketti.

Ainakin kaksi vierailuesitystä käsittelee meidän ihmisten suhdetta politiikkaan ja valtaan. Englannin kielinen vierailuesitys #FightNight tuo katsojille laitteet, joilla he voivat osallistua näytelmän kulkuun. Tästä, samoin kuin Tallinnan Linnateatterin #Macbethista on vain muutama esitys. Jälkimmäinen ei sijoitu Skotlantiin vaan urheiluseuraan!

Kevään vierailuesitykset löytävät vielä ainakin kaksi näkökulmaa ihmisyyteen.

Toisaalta ihmisen suhde luontoon ja eläimiin ja toisaalta tulevaisuuskuvitelma, jossa ihmisen ja koneen välinen raja on hämärtynyt. #Alkutuotanto-komediassa näyttämöllä on vain kaksi näyttelijää, mutta katsojat näkevät 30 eri hahmoa, ihmisiä ja eläimiä. Voi vain kuvitella, millainen vauhti näyttelijöillä on! #3KuvaaHuomisesta on kotimainen kantaesitys ja tyylilajina kuulemma perhescifi. Tällä esityksellä on kolme kirjoittajaa ja kolme ohjaajaa. Yhtenä ohjaajana teatterinjohtaja Erik Söderblom.

Martti Suosalo on omassa esityksessään Luoja ja Timo Torikka on eräänlainen oman ja perheensä unelman luoja #Lehman-trilogiassa. Riittää katsojalle ihmeteltävää, valitako 6000 vuotta Vanhan Testamentin ajoista vai 164 vuotta talousimperiumin historiaa. Kannattaa varmaan katsoa molemmat!

Aili Pesonen, Espoon Kaupunginteatterin kannatusyhdistyksen hallituksen jäsen

61 katselukertaa1 kommentti