Puheenvuoroja

Kannatusyhdistyksen toiminnantarkastaja
Leo-945x1260.png

Teatteritaloon 2025

Espoon kaupunginteatteri ja kannatusyhdistys juhlivat lokakuun alussa yhdessä tasavuosia. Teatterin ensimmäisistä esityksistä on kulunut 30 vuotta ja kannatusyhdistyksen toiminta käynnistyi 35 vuotta sitten. Paljon on menneiden vuosien aikana tapahtunut teatterissa ja yhdistyksessä. Oli erittäin hieno asia, että kanssamme juhlissa oli useita ihmisiä, jotka ovat perustamisesta lähtien olleet mukana teatterin ja yhdistyksen riennoissa. Suuret kiitokset heille.

Juhlissa puhuttiin myös teatteritalosta, jonka puolesta kannatusyhdistys on monin tavoin kamppaillut lähes koko toiminta-aikansa. Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula ei tervehdyksessään luvannut lopullista ratkaisua asiaan. Hän kuitenkin sanoi uskovansa ” että teatterilla on hyvät – tai varmaan oikeampi adjektiivi on eriomaiset- tilat käytössään osana Tapiolan kulttuurikeskusta vuonna 2025.” Kannatusyhdistys arvostaa Markku Markkulan näkemystä ja tukee kaikkia pyrkimyksiä, joilla edistetään uskomuksen toteutumista.

Talohankkeen valmistelu on tämän vuoden aikana edennyt varsin verkkaisesti. Arkkitehtuurikilpailun voittanut Verstas Arkkitehdit Oy on jalostanut ehdotustaan tilojen käyttäjien esittämien kommenttien ja toivomusten suuntaisesti. Muuta valmistelua ei ole tehty.

Espoon teknisen toimen johtajan Olli Isotalon lausunnon mukaan hankesuunnitelman, rahoitussuunnitelman ja toteutusaikataulun valmistelu käynnistyy vuoden 2020 alussa. Asemakaavatyötä viedään eteenpäin hankesuunnitelman rinnalla. Valmistelut on tarkoitus saada päättäjien käsittelyyn vuoden 2020 loppuun mennessä. Isotalon mukaan tavoitteena on kulttuurikeskuksen peruskorjauksen ja teatteritilan valmistuminen 2025.

Tässä vaiheessa on tärkeää, että valmistelun resurssit turvataan varaamalla Espoon ensi vuoden budjettiin riittävä rahoitus hankesuunnitteluun ja muihin valmisteluihin. Alustava tieto on, että valtuustoryhmät olisivat rahoituksen hyväksyneet.

Markku Markkula päätti juhlatervehdyksensä hienosti: ” Nyt pitää löytää riittävän yhtenäinen tahto edetä suoraviivaisesti uuden teatteritalon vihkiäisiin.”